Blog: Met deze methode ga je je goede voornemens dit jaar wél volhouden!

Een bekend jaarlijks terugkerend fenomeen: goede voornemens. Veel mensen hebben ze, maar weinig mensen lukt het om ze het hele jaar vol te houden. Je kent het gevoel vast wel: rond de jaarwisseling heb je grootse plannen, maar als je een paar maanden later terugblikt ben je de helft alweer vergeten en is de andere helft nog lang niet zo goed gelukt als je had gehoopt. Hoe komt dit? En hoe zorg je ervoor dat het dit jaar anders verloopt? Wij geven je graag een aantal inzichten en tips. 

Het probleem

Goede voornemens zijn vaak te algemeen, vaag geformuleerd en overmoedig.

Veel goede voornemens worden namelijk vaak als volgt omschreven: Ik ga dit jaar…

  • Fitter worden 
  • Meer ontspannen 
  • Gezonder eten
  • Afvallen

Het probleem met de bovenstaande voornemens is vooral dat ze eigenlijk verkapt geformuleerd zijn als een wens of een droom: ‘ik zou heel graag fitter willen worden’, bijvoorbeeld. Hiermee wordt totaal niet duidelijk wat ‘fitter’ precies is, hoe (vaak) je nu sport, wat je hierin wil veranderen, wat je uiteindelijke doel is met het trainen, enzovoort. Omdat dit allemaal zo vaag blijft, weet je niet wat je moet gaan doen om het te bereiken en kun je ook totaal niet meten of je je doel behaalt. Als je dit allemaal niet weet, kun je geen concreet plan opstellen en weet je niet of je op de goede weg bent. Daardoor verlies je langzamerhand de motivatie en behaal je je goede voornemen niet of nauwelijks. 

De oplossing

Maak van een goed voornemen een meetbare doelstelling en stel hiervoor een concreet plan op.

Als je begint met een meetbare doelstelling weet je waar je naar toe moet werken. Vervolgens kun je ‘achteruit plannen’ om te bepalen welke tussenstappen je moet bereiken om uiteindelijk tot je doel te komen. “Ik wil fitter worden” verandert bijvoorbeeld in: “ik ga in oktober een halve marathon lopen en daarvoor start ik nu met 3x per week trainen volgens een specifiek hardloopschema en onder begeleiding van een coach.” Hierdoor weet je precies wat je moet doen, kun je op elk moment in het traject bepalen of je op koers bent en kun je tussentijds eventueel ook je plan óf je einddoel aanpassen. Een bijkomend voordeel hierbij is dat je ervoor kunt kiezen om begeleiding te zoeken, zodat diegene je verantwoordelijk kan houden voor je voortgang en waar nodig kan helpen met bijsturen. 

Het bovenstaande principe kun je op elk bekend goed voornemen toepassen. ‘Ik wil afvallen’ wordt bijvoorbeeld ‘Ik wil in 3 maanden 10kg afvallen en om dat te bereiken eet ik vanaf nu elke dag een gezonde salade als lunch, drink ik in het weekend maximaal 2 glazen alcohol en koop ik maximaal nog maar 1x per week iets lekkers bij de koffie. 

Dus: verander je vage voornemen in een duidelijke en actiegerichte doelstelling, bepaal welk gedrag ervoor nodig is om je plan te volgen en zoek eventueel iemand die je kan helpen en verantwoordelijk kan houden voor het uitvoeren van de benodigde acties om je doel te bereiken! 

EEN DROOM MET EEN DATUM WORDT EEN DOEL.

EEN DOEL OPGEDEELD IN STAPPEN WORDT EEN PLAN. 

EEN PLAN ONDERSTEUND DOOR ACTIES WORDT WERKELIJKHEID.

Heb jij hulp nodig bij het formuleren en uitvoeren van je doelen? De trainers van Bodyfit helpen je graag! Ook in Corona-tijd kunnen we je hierin op afstand begeleiden. Laat het ons weten via de e-mail of een berichtje op Facebook/Instagram.