Feestdagen of ‘vreetdagen’? Gezond genieten met deze 5 tips!

Veel gehoord deze dagen: “Je wordt niet dik tussen kerst en oud & nieuw, maar tussen oud & nieuw en kerst”. En daar zit natuurlijk een kern van waarheid in. Een paar dagen veel eten zorgt er niet voor dat je in één keer kilo’s aankomt. Maar als je de afgelopen weken of maanden goed je best hebt gedaan om gewicht te verliezen, kan een week lang eten en drinken zonder rem het resultaat wel flink verpesten. We geven je graag een paar tips om gezond te kunnen genieten van de gezelligheid!

1. Bouw een buffer op 

Als je in een restaurant of bij vrienden of familie gaat eten heb je weinig invloed op de mate van ‘gezondheid’ van de maaltijden. Dit zorgt er vaak voor dat je meer calorieën binnenkrijgt dan wanneer je binnenshuis kookt en eet. Om dit te compenseren kun je de dagen voor de kerst extra ‘streng’ zijn voor jezelf en bewust een stuk minder eten dan normaal (bijvoorbeeld 200-250 kcal per dag), zodat je calorieën ‘opspaart’. Dit principe kun je natuurlijk ook de dagen ná de kerstdagen toepassen. 

2. Eet alleen wat je écht lekker vindt

Veel mensen kiezen voor ‘alles of niets’, maar dat is jammer. Dit is namelijk niet de enige mogelijkheid als je besluit om minder streng te zijn voor jezelf tijdens de feestdagen. Probeer bijvoorbeeld alleen dingen te eten die een 9 of hoger scoren. Zo voorkom je dat je ongezonde dingen eet waar je niet eens echt van geniet, terwijl ze wel veel calorieën bevatten.  Eet bewust, kauw langzaam en vaak en neem kleine hapjes. Kwaliteit boven kwantiteit!

3. Beweeg meer

Aankomen gebeurt alleen als je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrand. Je kunt daarom ook bewust meer gaan bewegen tijdens de feestdagen. Je hebt (waarschijnlijk) meer vrije tijd dan normaal en die kun je prima besteden aan extra lichaamsbeweging. Een extra online video les , een lange wandeling met de familie, schaatsen of hardlopen. Na inspanning voelt de ontspanning nog beter! 

4. Vervang of varieer

Als je zelf in de keuken gaat staan om een heerlijk kerstdiner klaar te maken, kun je proberen om gezondere variaties toe te passen in je gerechten. Kies bijvoorbeeld voor light of magere producten, zoals extra mager gehakt of light kookroom. Zoek op internet naar gezonde en lekkere recepten met veel groente. Sowieso is het aan te raden om zelf recepten klaar te maken, in plaats van kant-en-klare zakjes en pakjes te gebruiken. Verse producten zijn lekkerder en gezonder! 

5. Geniet en stress niet

Zoals eerder al aangegeven: een week lang de remmen los is af te raden. Maar soms is het fijn om even niet meer bezig te zijn met calorieën of gezonde voeding. Als je de bovenstaande tips een groot deel van de feestdagen toepast, kun je prima op 1 of 2 momenten lekker genieten en eten en drinken wat je wil. Dit heeft namelijk vrij weinig invloed op je gewicht op de lange termijn. Het meeste extra gewicht dat je aankomt na de feestdagen is een combinatie van vocht en glycogeen (opgeslagen koolhydraten in je spieren) en dat train je er in het nieuwe jaar zo weer af!

Goede voornemens? Gratis Weekmeals Voedingscoaching

Heb je goede voornemens voor 2021 en behoefte aan begeleiding met afvallen? Onze vernieuwde persoonlijke maaltijd-app ‘Weekmeals’ met voedingscoaching is in verband met de nieuwe lockdown nu gratis te gebruiken. Een voedingsplan dat volledig is afgestemd op jou als persoon en je doelstellingen. Hoe deze app werkt lees je hier: https://www.bodyfitwierden.nl/makkelijke-maaltijd-app – Wil je hier gebruik van maken? Stuur dan een mailtje naar info@bodyfitwierden.nl! 

Fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!